ضرورت شناخت فناوری اینترنت اشیا توسط روابط عمومی ها

شناخت فناوری اینترنت اشیا و مهیا شدن برای به کارگیری آن، یک ضرورت ویژه برای روابط عمومی های کشور به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار مهر، در دوازدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با ارائه مقاله روابط عمومی و اینترنت اشیا در منظر آینده و با تاکید بر تاثیر اینترنت اشیا و دگرگونی بسیاری از حوزه ها متأثر از آن گفت: مشاغل بسیاری در آینده دچار زوال و از سویی مشاغل جدیدی شکل خواهند گرفت که از این جمله مدیر ارشد اینترنت اشیا، طراحان اینترنت اشیا و کد نویسان هستند. وی با بیان این که مهارت های بسیاری در عصر اینترنت اشیا نیاز هست که از جمله آن ها می توان به هوش تجاری، امنیت اطلاعات، توسعه نرم‌افزارهای تلفن همراه، مهندسی سخت‌افزار، شبکه و… اشاره کرد، گفت: انقلاب صنعتی چهارم نه تنها حوزه صنعت که بسیاری از حوزه ها را تأثیر قرار داده است. ۹ تکنولوژی کلیدی، پایه های انقلاب صنعتی چهارم را تشکیل می دهند که از جمله آن ها اینترنت اشیا است.

در بسیاری از کشورهای جهان، اینترنت اشیا مورد توجه جدی قرار گرفته و به انجام سرمایه گذاری های لازم در این حوزه اقدام شده به طوری که برخی کشورها از آن به عنوان محرک اقتصادی خود نام برده اند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که قدم در این مسیر قرارداده است. اینترنت اشیا می تواند از نقش شایانی در حوزه هایی همچون سلامت الکترونیک، پزشکی، شهر هوشمند، خانه هوشمند، امنیت شهری، خدمات خودرویی، مدیریت هوشمند انرژی، تدارکات هوشمند، مانیتورینگ محیطی، بانک داری، بیمه، نظامی و… برخوردار باشد که در کنار مزایای بسیار، این حوزه با چالش هایی از جمله چالش های امنیتی رو به رو است.

چالش ها و فرصت های ارتباطی متفاوت، یک تیم روابط عمومی اینترنت اشیا با تجربه بالا را طلب می کند. از جمله انتظاراتی که در این دوران از رهبران روابط عمومی به مشاوران کلیدی سازمان می رود، انجام پژوهش‌هایی درباره اینترنت اشیا و چگونگی تغییر روش مصرف و ارائه محتوا توسط ذی‌نفعان و انتقال نتایج تحقیقات به گروه های درون سازمانی در دپارتمان‌های سیاست‌گذاری/ مدیریت، بازاریابی، فناوری اطلاعات، مالی، تولید و توسعه محصول است. علاوه بر این، روابط عمومی ها باید کمک کنند تا مشتریان شان چگونگی تاثیر گذاری اینترنت اشیا بر کسب و کار خود را درک کنند. در آینده سوالات بسیاری در این حوزه از سوی مشتریان مطرح خواهد شد و روابط عمومی ها باید خود را آماده آن نمایند.

آینده از آن اینترنت اشیا و اینترنت همه اشیا بوده و نه تنها روابط عمومی ها باید خود را آماده ورود به آن کنند بلکه باید ضمن آماده سازی مشتریان و مخاطبان خود برای این مواجهه، به ارتقای محصولات و خدماتشان بپردازند. روابط عمومی ها در چنین شرایطی ضمن رصد نیازها مبتنی بر داده ها و پاسخ گویی به آن ها، باید به کشف فرصت های طلایی ارتباطی و تعاملی پیش روی خود ناشی از قابلیت های اینترنت اشیا بپردازند. شناسایی چالش های این حوزه و تلاش برای تدوین قوانین برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی مشتریان و پای بندی به این قوانین و نیز اطلاع از قوانین متعدد حاکم بر اینترنت اشیا، از دیگر الزامات در این حوزه است. با توجه به ورود ایران به حوزه اینترنت اشیا، شناخت این حوزه و مهیا شدن برای آن، یک ضرورت به ویژه برای روابط عمومی های کشور است. ورود اینترنت اشیا و نیز علم داده ها و دیتا ژورنالیسم به حوزه آکادمیک به ویژه حوزه های ارتباطی، در این مسیر راه گشاست.

پاسخ بدهید